En person i skyddskläder står bredvid en produktionslinje i en fabrik. På bandet transporteras gula objekt, troligtvis livsmedelsprodukter, framåt. Fabriken har metalliska tak och synliga ventilationstrummor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Johan Barkinge vid ett rullband med godis. I klippet knäcker han godismyterna som sprids i sociala medier. Foto: Adam Wännman Zetterqvist/SVT

Godistrenden i USA gör att Jönköpingsföretaget ska nyanställa

Uppdaterad
Publicerad

”Swedish candy” gör succé i sociala medier med miljontals visningar och tusentals videos. Trenden gör att Bubs godisfabrik i Jönköping behöver nyanställa för att hinna med produktionen.

Runt om i hela världen, men framför allt i USA och Australien, provar nya konsumenter svenskt godis. Nu har trenden även nått Asien, enligt företaget.

– Det är självklart roligt att vårt godis efterfrågas, säger Johan Barkinge, som är fabrikschef på Bubs i Jönköping.

Lösgodis har varit ett fenomen sedan 80-talet då Livsmedelsverket började tillåta självplock för kunder. I Sverige äts det ungefär 15 kilo godis per person och år. Den senaste tiden har det svenska lösgodiset dessutom plötsligt fått en internationell arena tack vare internetfenomenet ”Swedish candy” som slagit stort på Tik tok och Instagram.

Enligt företaget så råder det ingen brist på deras godis i Sverige just nu, men det är kraftig efterfrågan från USA där det är brist på godiset.

I klippet ovan hör du Johan Barkinge berätta hur de gör för att klara av den ökade efterfrågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.