Sträckan mellan stadsdelen Ekhagen i Jönköping och Rogberga utanför Tenhult är drygt fem kilometer lång. Och hittills i år har cirka 20 viltolyckor inträffat på sträckan, åtta av dessa med älg.
Peter Friberg är eftersöksjägare och den senaste tiden har han allt oftare fått åka till just det här området för att leta efter påkört vilt.
– Problemet är att viltstängslet tar slut vid Rogberga och inget finns fram till Ekhagen. Sedan många år är det här en naturlig passage för älgarna.
Han har flera gånger varit i kontakt med Trafikverket eftersom han tycker att viltstängsel bör sättas upp på sträckan. Men hittills har han inte fått gehör.
– Jag tycker att det är ett stort problem. Men jag har fått svaret att det är för få dödsolyckor mellan vilt och människor där.
Krävs allvarliga olyckor
Lars Öster, åtgärdsplanerare på Trafikverket, säger att argumentet stämmer och att det de senaste tio åren endast inträffat två olyckor med personskador till följd och dessa har varit lindriga.
– Med viltstängsel förflyttar sig dessutom bara viltet till änden på stängsel och tar sig över i alla fall och det skulle behövas många anslutningar i stängslet på grund av alla de fastigheter som finns längs sträckan. Det gör det hela problematiskt.
Men är det rimligt att vänta till det händer en allvarlig olycka?
– Det får vi ofta till oss på Trafikverket, men det måste ställas i ett större perspektiv vilka åtgärder vi prioriterar och vilka ekonomiska resurser vi har att jobba med, säger Lars Öster.
Relevanta pengar
Men eftersöksjägaren Peter Friberg tycker ändå att åtgärder behövs på den olycksdrabbade sträckan.
– I dagsläget är viltstängsel det mest effektiva och kanske också ett ökat jakttryck. Men vi jagar allt vad vi kan och får.
Men är det lämpligt att ha ett viltstängsel när det ser ut som det gör med bebyggelse?
– Ja, man får planera viltstängslet. Alternativet om man har en budget, är att bygga en viltpassage. Ser man på alla personskador och samhällskostnader kanske de pengarna är relevanta i dagsläget.