– Det är jättespännande att få testa det här på fler elever. Då kan vi se om våra metoder fungerar och kan bli användbara för andra lärare i Sverige, säger Torbjörn Johnson.
Learning study, som metoden kallas, handlar om att lärare hittar ett område som de märker att eleverna har svårt att förstå och sedan tillsammans diskuterar hur de ska lägga upp lektionen för att eleverna ska lära sig mer.
– Man vill ju att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt. Då är det viktigt att testa olika sätt för att se vad som är bra och mindre bra, säger Jon Petersson.
Pengar till forskningsprojekt
Nyligen fick de veta att de fått 4,5 miljoner kronor från Skolforskningsinstitutet för att testa sin undervisningsmetod på Katedralskolan i Linköping och Dragonskolan i Umeå och jämföra den med traditionell undervisning på skolor i Malmö.
Ska jobba med källhantering
Nu ska de utforma en modell för att undervisa om källhantering och varför det finns motstridiga utsagor om historien. Enligt Torbjörn Johnson visar forskning att det är något som eleverna visat sig ha svårt att förstå i historia.
I klippet berättar några elever om hur de bäst lär sig på lektionerna