En lärare står framför en klassrumsgrupp av studenter som sitter vid sina bänkar, lyssnar och tittar framåt. Bakgrunden visar en vit tavla på väggen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Torbjörn Johnson är en av de lärare som letar efter kritiska moment i undervisningen. Allt för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt. Se mer i klippet. Foto: Linda Mathillas/SVT

Här letar lärarna i Jönköping bästa upplägget för en lektion

Publicerad

Hur ska undervisningen se ut för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? Det är något som historielärarna Torbjörn Johnson och Jon Petersson på Per Brahegymnasiet i Jönköping nu ska ta reda på.

– Det är jättespännande att få testa det här på fler elever. Då kan vi se om våra metoder fungerar och kan bli användbara för andra lärare i Sverige, säger Torbjörn Johnson.

Learning study, som metoden kallas, handlar om att lärare hittar ett område som de märker att eleverna har svårt att förstå och sedan tillsammans diskuterar hur de ska lägga upp lektionen för att eleverna ska lära sig mer.

– Man vill ju att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt. Då är det viktigt att testa olika sätt för att se vad som är bra och mindre bra, säger Jon Petersson.

Pengar till forskningsprojekt

Nyligen fick de veta att de fått 4,5 miljoner kronor från Skolforskningsinstitutet för att testa sin undervisningsmetod på Katedralskolan i Linköping och Dragonskolan i Umeå och jämföra den med traditionell undervisning på skolor i Malmö.

Ska jobba med källhantering

Nu ska de utforma en modell för att undervisa om källhantering och varför det finns motstridiga utsagor om historien. Enligt Torbjörn Johnson visar forskning att det är något som eleverna visat sig ha svårt att förstå i historia.

I klippet berättar några elever om hur de bäst lär sig på lektionerna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.