Just nu görs utredningar kring nyttan med olika placeringar av höghastighetsbanan. Bland annat ur ett ekonomiskt perspektiv och med hänsyn till miljön.
– Jönköpings län har en storskalig topografi. Vi har sprickdalar och vi har höga höjder. Det innebär att om vi ska ta oss fram i det landskapet så kommer det bli mycket broar och tunnlar och det är kostsamt, säger Peter Uneklint processchef på Trafikverket.
Knutpunkt
Den nya höghastighetsjärnvägen, som ska knyta samman storstadsregionerna, ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på två och en halv timme. Det rör sig om en hastighet på 320 km/h. Jönköping blir knutpunkt, men exakt hur banan ska placeras är inte klart och inte förrän tidigast nästa år får vi veta vilka kommuner som berörs av höghastighetsjärnvägen.
I februari
– Vi kommer att veta vilka orter som kommer att beröras i februari nästa år, men inte exakt hur den ska gå, säger Peter Uneklint.
Arbetet med den nya höghastighetsbanan är unik i sitt slag, menar han.
– Det är en stor koloss givetvis och den är så styv i sin linjeföring så den kommer inte följa något annat som vi har i landskapet idag, vare sig E4:an eller södra stambanan.