Red front supporters bildades till den här säsongen i Taberg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Red front supporters bildades till den här säsongen. I förgrunden ser ni Rasmus Berglund. I bakgrunden Melwin Crona, Rasmuz Edfeldt, Anton Kling, Sackarias Schenberg och Viktor Leander. Foto: Adam Wännman Zetterqvist/SVT

I Taberg frodas supporterkulturen – ”Vi är väldigt kunniga”

Uppdaterad
Publicerad

Unga supporterföreningar har denna säsong poppat upp som svampar ur myllan i fotbollens lägre divisioner. Ett exempel är just Red front från Taberg som sprider sina tifon via sociala medier.

Matchen i division 5 NV Herr mellan Tabergs SK och Habo regnade bort. Men den nybildade supporterföreningen Red front supporters, de var på plats i alla fall, för att förbereda ett nytt tifo.

– Är det till exempel derby mot Norrahammars GIS är vi runt 100 på plats, säger Sackarias Schenberg från Red front.

Medlemmarna är mellan 16 och 18 år gamla och supporterföreningen har flera medlemmar som lärt sig göra tifo hos HV71 och J-Södra.

Klipp sprids i sociala medier på de nya föreningarnas tifon. Men drivkraften är inte främst att synas i sociala medier utan att stötta sina lokala fotbollslag.

Hör föreningens medlemmar berätta mer i videoklippet ovan.

Vad är tifo

Tifo kan kort beskrivas som det visuella läktararrangemang som supportrar visar upp före en matchstart. Syftet med tifo är att hylla det egna laget och skapa en stämning kring matchen.

Tifokulturen växte fram i Italien och Sydeuropa under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal då supportrar (”tifosi” på italienska) började träffas på mötesplatser för att organiserat stötta sitt lag på bortamatcher. Vanliga beståndsdelar i tifot är konfetti, tygmosaik, creperullar, ballonger, banderoller och flaggor.

Källor: Sara Karlén, Malmö universitet och Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.