Det var i samband med den stora järnvägsmässan Nordic Rail i Jönköping i veckan som konsekvenserna för länet av den tänkta storsatsningen preciserades.
En av de platser där betydelsen skulle märkas tydligast är det tänkta stationsområdet söder om Munksjön i Jönköping. Med cirka 100 avgångar per dygn blir Jönköping ett viktigt nav i resandet mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.
En av Europas största stationer
– Jönköping blir ett nytt ”travel center”, en av Europas största stationer. Tre storstäders yttertrafikzoner kommer att mötas i Jönköping, säger Anders Lundberg, seniorkonsult på SWECO som svarat för utredningen.
– Vi vill visa på vad stort det faktiskt blir, när man kombinerar med lokaltrafiken.
Anders Lundberg har sneglat på stationsbyggnader runt om i Europa och själv fastnat för den nya moderna i Liège i Belgien.
– En förebild för hur jag tänker att man skulle kunna bygga i Jönköping.
Avstånden suddas ut
Området kring den tänkta stationen är utpekat som en viktig del i Jönköpings framtida stadsutveckling, med handel och resor.
– Vi behöver engagera näringslivet för att satsa på området.
Diskussionerna kring höghastighetståg och framförallt Götalandsbanan, mellan Stockholm och Göteborg, har tagit fart den senaste tiden efter många år av samtal. Tidigast 2021 kan byggstart ske i Jönköping och planen för hela Götalandsbanan är tio år senare.
– När nya Götalandsbanan står klar kommer avstånden mellan regioner, städer och landsbygd att suddas ut, menar Anders Lundberg.