Nu ska den första förarlösa bilen börja rulla på allmän väg i Jönköping. Den eldrivna lastbilen som tillverkas av Göteborgsföretaget Einride kallas T-pod. I ett samarbete mellan Einride och DB Schenker har bilen sedan november testats på ett inhägnat område och nu har den alltså fått tillstånd att köra på allmän väg.
– Det är verkligen jättespännande, säger Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker. Vi kommer nu att förbereda så att vi kan börja köra lastbilen på allmän väg under våren.
Har testats av Transportstyrelsen
Transportstyrelsen gjorde förra veckan tester av lastbilen och man konstaterar att den nu uppfyller de svenska trafikbestämmelserna.
– I samband med testerna har vi gjort vissa justeringar, som till exempel belysning och varselljus, säger Olsson och påpekar att lastbilen även kommer att pimpas innan den går ut i trafik.
Förarlösa lastbilen kör i låg hastighet
Tillståndet gäller för färd på ett kort avstånd på Ljungarums industriområde. Lastbilen kommer att köra på Skruvgatan mellan Schenkers lager och terminal. Ett krav är att det i närheten måste finnas en person som kan stoppa bilen om det skulle behövas.
Lastbilen har radar runtomkring sig och operatören, som styr bilen, har kameror 360 grader runtom lastbilen för att ha full koll.
– En utmaning blir att få andra bilister att lämna den ifred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, säger Pierre Olsson.
Flera försök med självkörande fordon pågår just nu runt om i landet. Men AI-professorn Niklas Lavesson, vid högskolan i Jönköping, tror att det lär dröja innan de blir vanliga på vägarna.