– Vi tycker att det är ju kommuner och statlig verksamhet som ska föregå med gott exempel, säger Johan Carlstén som är fordonssamordnare på Nässjö kommun.
I Jönköpings län består kommunernas fordonsflottor av runt 62 procent fossiloberoende fordon. Hos företagen är motsvarande siffra 44 procent och för privatpersonerna 11 procent.
Utmaningen: få privatpersoner att byta
Johan Carlstén säger att kommunen siktar på att nå 100 procent fossiloberoende fordon år 2030. Men själv kör han ännu inte någon miljöbil privat.
– Nej än så länge kör jag en dieselbil, säger han.
I klippet ovan hör du Johan Carlstén berätta varför han ännu inte kör en miljövänligare bil privat – och vad som kan få honom att ändra sig.
Det här är fossiloberoende fordon
Det är organisationerna Miljöfordon Sverige och projekt Tanka grönt som sammanställt siffrorna över länets fordonspark och hur stor andel av den som går att köra på något som inte i huvudsak är bensin eller diesel. Det kan alltså vara biogasfordon, dieselbilar godkända för HVO-bränsle, el-, laddhybrid-, etanol- och vätgasfordon.
Dieselbilar som kan köras på HVO är dock inte miljöklassade, även om de finns med i statistiken över fossiloberoende fordon. Därmed har de högre fordonsskatt än klassade miljöbilar.
Källa: Miljöfordon Sverige och projekt Tanka grönt