Därmed svänger regeringen 180 grader sedan förra höstbudgeten. Då hade EU börjat mäta utsläppen på ett nytt mer realistiskt sätt, vilket innebar att de flesta bilarna fick högre uppmätta utsläpp. En del bonusbilar skulle då inte längre kvala in som klimatbonusbilar. Men regeringen valde att lätta på kraven och höja utsläppsgränsen från 60 gram per kilometer till 70 gram.
Nio av tio fick bonus vid lättade krav
Som SVTs granskning visat är nio av tio bilar som fått klimatbonus i år tack vare att regeringen lättade på kraven stora tunga Volvomodeller, de allra flesta SUV:ar.
Andelen bonusbilar över två ton har samtidigt ökat från 26 procent förra året till 35 procent. Stora, tunga bilar är generellt sämre för klimatet enligt forskare.
Så sent som förra veckan försvarade finansminister Magdalena Andersson(S) i samband med SVTs granskning regeringens höjning med att det är bra för jobben att folk köper Volvo, och det är bättre att de köper stora laddhybrider från Volvo än helt fossildrivna bilar.
Tvärvändningen
Men nu gör regeringen helt om, och sänker gränsen tillbaka till 60 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att de stora Volvo-SUV:arna i de flesta fall blir utan klimatbonus. Maxbonusen höjs också, från 60 000 till 70 000 kronor. Den summan får man för en renodlad elbil.
– Som klimatminister tycker jag naturligtvis det bästa är om man kan välja en bil som inte släpper ut någonting alls, och nu finns de på marknaden. Det är ganska många mellanprisklassbilar som kommer ut med helelbilar. Jag hoppas dom som ska köpa ny bil och har råd väljer en sådan bil i stället, säger Isabella Lövin.
Höjd fordonsskatt
Fordonsskatten för fossilbilar med höga utsläpp höjs också ytterligare.
Volvo välkomnar i en kommentar till SVT att det blir fortsatt klimatbonus till laddhybridteknik. Det betyder andra modeller än de största SUV:arna kan kvala in i bonussystemet även nästa år.