Allt fler vill köpa bilar som går helt eller delvis på el. Privatpersoner kan få upp till 60 000 kronor i klimatbonus, och slipper fordonsskatt nästan helt. Den som väljer klimatbil som tjänstebil får nedsatt förmånsvärde, och arbetsgivarna får skatterabatt. Att kvala in som klimatbil har därför blivit avgörande på den svenska bilmarknaden.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.
– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.
– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
”Jobben framför miljön”
Håkan Matson har följt bilbranschen under 40 års tid som en av Sveriges främsta motorjournalister.
Han menar att jobben systematiskt har vunnit över miljön när regeringar sedan lång tid tillbaka bestämt skatter och regler. Eftersom Volvo och Saab historiskt riktat in sig på stora och säkra men tunga och törstiga bilar, är det den sortens bilar som har gynnats av politikerna.
– Varje gång man har försökt införa hårdare krav på bränsleförbrukning så har den svenska bilindustrin på olika sätt vänt sig till politikerna och sagt att det här kommer kosta en massa jobb och då har politikerna gett efter, säger Håkan Matson.
”Motverkat mindre bilar”
Det är vanligt att politiker försöker gynna det egna landets bilindustri.
– Det är klart politikerna ska stämma av med företagen också, men det har funnits en extrem anpassning från politikernas sida, säger Jens Forsmark, sakkunnig i hållbara transporter på Naturskyddsföreningen.
Enligt Jens Forsmark har regeringarna gång på gång motverkat en utveckling mot mindre bilar som är bättre för klimatet. Det gäller även den senaste lättnaden när man höjde utsläppsgränsen så Volvo-suvarna behöll sin status som klimatbilar.
”Hade varit bränslesnålare”
Tjänstebilskonsulten Ronny Svensson tror att dagens laddhybrider varit bränslesnålare om Volvo haft större press på sig.
– Då hade teknikerna jobbat ännu hårdare mot det, det är jag övertygad om, säger Ronny Svensson.
– Jag tycker naturligtvis att det är bra att det är många volvomodeller som kan ta del av den här miljöbonusen och hoppas att det är många svenskar som väljer att köpa en klimatsmart volvobil, en laddhybrid snarare än att man köper en som inte är laddhybrid, säger finansminister Magdalena Andersson (S)