Volvo säljer 60 procent SUV:ar, och i somras upphörde tillverkningen av den mindre V40. Volvo har blivit det tyngsta bilmärket i Europa med störst ökning av utsläpp.
Håkan Samuelsson ser ett problem i att de flesta bilar Volvo säljer i dag är stora tunga bilar med förbränningsmotorer, vilket han själv menar inte är hållbart. Men på sikt är det el som gäller för Volvo.
Fakta: Volvobilars vikt
På 1970-talet vägde den tyngsta Volvo-kombin, 245, drygt 1 400 kilo.
745 vägde från 1 330 kilo.
V70 vägde från 1 400 till 1 650 med större motorer.
V90 väger i dag från 1 800, laddhybriderna 2 100.
Största SUV:en XC90 väger 1 900 kilo – de flesta modeller i dag en bit över 2 ton, och laddhybriderna ca 2 300 kilo.
Enligt Volvo är det förutom storleken också modern säkerhetsutrustning som väger mer i dag.
Nya bilar som såldes i EU 2018 gav totalt 2 gram mer utsläpp än året innan från 118-120 gram per kilometer.
Volvos bilar som såldes i EU ökade sina utsläpp med 8 gram från 125-133 gram, enligt ICCT.