SVT har bearbetat statistik från Trafikanalys som visar att mellan 2010 och 2018 ökade antalet bilar över 1,7 ton med 670 000. Andelen bilar över två ton har fördubblats.
Stora bilar, motorstarka bilar och SUV:ar har blivit vardagsmat. Samtidigt blir det färre småbilar. För 25 år sedan vägde nästan var femte bil under ett ton – i dag är det bara en bil på 50.
Utvecklingen går på tvärs mot klimatmålen, enligt många forskare. Stora bilar drar mer energi och ger mer utsläpp när man kör dem, men de kräver också mer resurser i stålverk och fabriker och ger därför mer utsläpp när de tillverkas. Det gäller inte minst stora elbilar, med stora batterier, eftersom batterierna kräver enorma resurser vid tillverkning.
– Det är en utveckling som är sorglig, större bilar är alltid sämre för klimatet, säger professor Öivind Andersson på Lunds tekniska högskola.
Utvecklingen har vänt
Regeringen har pekat på att utsläpp från bilar är en viktig orsak till att Sveriges utsläpp inte minskar tillräckligt snabbt. Inom EU finns samma trend. Från 2000 till 2016 blev bilarna allt mer utsläppssnåla, men de senaste åren går utvecklingen åt andra hållet. Trots effektivare motorer och fler elbilar ökar utsläppen. Orsaken är fler större bilar med större motorer. EU-statistik visar att bilar som säljs i Sverige har 122 gram CO2 per kilometer i snitt i utsläpp, vilket är högre än EU-snittet på 120, och betydligt högre än våra grannländer (se tabell nedan).
– Vi ser allt fler tunga bilar i Europa. Och den tillverkare som säljer flest tunga bilar är Volvo, säger Cinzia Pastorello, bilexpert på Europeiska energibyrån EEA som tar fram statistiken.
Volvo säljer idag 60 procent SUV:ar, och är det märke som i genomsnitt säljer tyngst bilar i hela EU. Tunga bilar ger mer utsläpp vid tillverkning – det kan handla om sju-åtta ton CO2 för en stor SUV istället för fyra-fem ton för en mindre eller mellanstor bil. Tunga bilar ger mer utsläpp när man kör dem. 300 kilo extra ger som tumregel cirka tio gram mer CO2 per kilometer, enligt EEA.
Tusentals dödsfall i förtid
Elbilar och laddhybrider blir ofta tyngre eftersom batterier väger mycket, men det är inte i första hand elektrifieringen som syns i denna statistik. Däremot är de elbilar och laddhybrider som säljs i Sverige ofta väldigt stora och tunga – inte sällan SUV:ar. Det gör att många av dem ur livscykelperspektiv ger mycket större miljöpåverkan än mindre elbilar, eller mindre hybrider med mindre batterier.
En fråga som också oroat forskare mer och mer de senaste åren är partikelutsläpp som man sett ger tusentals dödsfall i förtid varje år, bara i Sverige. Många partiklar kommer från trafiken – slitage på asfalt, däck och bromsar på bilen. Öivind Andersson poängterar att där är en tung bil alltid sämre, oavsett vilket bränsle den körs på.
Fakta: Utsläpp från nya bilar sålda 2018
Siffrorna anges i antal gram CO2 per kilometer i snitt.
EU-genomsnitt: 120.4
Tyskland: 129.5
Sverige: 122.2
Finland: 116.6
Frankrike: 112.1
Danmark: 109.5
Nederländerna: 105.5
Källa: Europeiska energimyndigheten EEA
Genomsnittsvikt per tillverkare (kg)/utsläpp NEDC
EU-genomsnitt: 1 392/121
Volvo: 1 760/132
Mercedes: 1 602/133
BMW: 1 590/128
Volkswagen/Audi: 1 413/122
Ford: 1 411/121
Toyota/Mazda: 1 351/110
Renault: 1 291/112
PSA/Opel: 1 269/114