I januari sänks energiskatten på bensin och diesel med 80 öre per liter tillfälligt. Regeringen kommer också sänka reduktionspliten till EU:s lägsta för att pressa ner priset vid pumpen. Men den ändringen ligger drygt ett år framåt i tiden.
Det dröjer alltså innan priset på bensin och diesel kan närma sig den sänkning som Peter Kullgren pratade om under valrörelsen. Då talade KD om att dieselpriset skulle sänkas med cirka 9 kronor per liter och bensinpriset med runt 5 kronor litern.
Prissänkning tar tid
Peter Kullgren håller inte med dem som menar att regeringen brutit sitt vallöfte.
– Det tar tid att få till det här på ett bra sätt, säger han.
Samtidigt betonar han att en sänkning av drivmedelspriset är viktig för att kunna driva verksamheter och leva på landsbygden.
I klippet ovan hör du honom besvara fler frågor om vad han säger om att det än så länge inte blivit någon kraftig sänkning av bensin- och dieselpriset.
Mindre mängd biodrivmedel i bensin och diesel
Reduktionsplikten är ett styrmedel där andelen biodrivmedel i bensin och diesel successivt ska öka för att minska utsläppen. Men den sänker regeringen från år 2024.
Att minska reduktionsplikten till EU:s miniminivå kan leda till att priset på bensin och diesel sänks med 4-5 kronor per liter. Men det kommer också att innebära att de svenska utsläppen av växthusgaser blir betydligt högre än de annars skulle ha blivit.