I valrörelsen var det många partier som bjöd över varandra kring att sänka bensin- och dieselpriset. Nu har de fyra högerpartierna meddelat att man ska göra rejäla minskningar i reduktionsplikten.
Inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel anses i dag vara det viktigaste styrmedlet om Sverige skall klara klimatmålen till 2030.
I dag måste bensinbolag blanda i biodrivmedel med 10 procent på bensin och 30 procent i all diesel, så att utsläppen minskar.
Mängden ska enligt tidigare riksdagsbeslut successivt öka och till 2030 ska siffran var 66 procent på diesel. Högermajoriteten vill nu sänka nivån till sex procent för diesel. Och möjligen att trappa upp till 14 procent till 2030, orsaken är att biodrivmedel i dag ofta är något dyrare.
– Vi ska sänka drivmedelspriserna, sa Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på fredagens pressträff.
Naturvårdsverket: ”Tioprocentig ökning på utsläppen”
Förslaget betyder att mindre biodrivmedel kommer användas. Istället kommer mer fossil bensin och diesel förbrukas i såväl personbilar, lastbilar och arbetsfordon. Enligt Naturvårdsverket innebär det cirka fem miljoner ton ökade CO2-utsläpp per år de första åren förslaget genomförs.
– Vi ser en tioprocentig ökning på de totala utsläppen i Sverige, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket.
Hon säger att en sänkning av reduktionsplikten troligen kommer göra att Sverige missar de egna klimatmålen satta till 2030.
I dag genomför och planerar stora företag som ST1, Preem och Södra skogsägarna miljardinvesteringar för att kraftigt öka produktionen av svenska biodrivmedel, som ska matcha det ökade behovet.
Flera av företagen är kritiska.
– Vi är mitt uppe i en ambitiös omställning. Den kräver långsiktighet, förutsägbarhet, och fortsatt höga ambitioner från politiken, säger Dani Backteg, talesperson för Preem i Sverige.
Uträkningarna ifrågasätts av SD-politikern
SD har sedan tidigare ifrågasatt klimatmålet för transportsektorn till 2030. Jessica Stegrud (SD), riksdagsledamot som sitter i näringsutskottet, menar att man behöver se på helheten i klimatpolitiken – inte bara kring bensin- och drivmedelspriser.
– Om en sektor inte lyckas så finns det andra sektorer, man måste se det här som en helhet.
Hör mer från SD och oppositionen i spelaren ovan.