Under torsdagen kom regeringen och Sverigedemokraterna med sitt första gemensamma budgetförslag. Och för den som har hängt med under valrörelsen är förslagen bekanta.
Det tre åtgärderna som presenteras är sänkt skatt på bensin och diesel, sänkt reduktionsplikt och bibehållet reseavdrag, med förstärkning för arbetsresor.
– Bensin och dieselskatt är ett förslag i en kombination av åtgärder. 6,7 miljarder kronor satsar vi på att sänka skatten redan nu till årsskiftet, säger SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till SVT.
Kommer ta tid att minska utsläppen
Hur går budgetförslagen ihop med att vi måste minska koldioxidutsläppen drastiskt till 2030?
– Vi kommer att återkomma till det, men det finns väldigt mycket spännande ny teknik. Det finns också saker att göra på infrastruktursidan, säger han och understryker att det kommer att ta tid.
Ska man då räkna med ökade utsläpp den närmaste tiden?
– Det vet jag faktiskt inte. Det beror på en mängd faktorer.
Vill sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå
Energiskatten på bensin och diesel ska sänkas med 80 öre per liter tillfälligt. Åtgärden föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och priset vid pump bedöms med förslaget sänkas med en krona per liter, inklusive mervärdesskatt.
Partierna vill därtill tillsätta en utredning med ambitionen att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå om 6 procent. I budgetpropositionen för 2023 kommer regeringen och Sverigedemokraterna även att avisera att reseavdraget ska behållas i sin nuvarande form. Det innebär att den nya modellen för skattelättnader för arbetsresor som skulle ha trätt i kraft vid årsskiftet inte införs.
– Den gamla regeringens reseavdrag lägger vi i papperskorgen helt och hållet. I stället höjer vi milersättningen upp till 25 kronor. Den har legat still på 18,5 kronor i nästan 13 år nu, trots prisökningar i övrigt. Det är primärt för de som har långt att köra till jobbet, säger Oscar Sjöstedt.
Själva budgeten kommer att presenteras först den 8 november.