Rapporten från LRF ger en dyster bild. Över hälften, 55 procent, av lantbrukarna tycker att det är tungt att ha kontakt med myndigheterna och fyra av tio lantbrukare funderar på att lägga ner hela eller delar av sin livsmedelsproduktion på grund av krångliga regler.
Får bättre betyg än tidigare
Jordbruksverket i Jönköping däremot går mot trenden och kundnöjdheten bland lantbrukarna har ökat från 44 till 49 procent.
– Vi är väldigt glada för att det har blivit bättre, säger avdelningschef Anders Elfström.
Trots det är det fler än hälften av lantbrukarna som inte är nöjda. I klippet ovan berättar Anders Elfström hur Jordbruksverket ska göra för att ändra på det.
Skatteverket toppar
Skatteverket är den myndighet som får bäst resultat, 65 procent anser sig vara nöjda. Övriga myndigheter som nämns i rapporten är Skogsstyrelsen, länsstyrelserna, kommunerna och Livsmedelsverket.
Lantbrukare: Så kan Jordbruksverket förbättras ytterligare
- Enklare regler och större flexibilitet i tillämpningen.
- Kortare handläggningstider och effektivare utbetalningar av stöd.
- Vara en rådgivande och stödjande funktion snarare än kontrollerande.
- Mer samordning mellan myndigheter.
- Bättre information och enklare hemsida.