I klippet ovan kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Region Jönköpings och Östergötlands läns önskemål om en ny järnväg.
Regeringen tyckte att en höghastighetsjärnväg via Jönköping, vidare mot Göteborg och Malmö, var för dyr och skrotade förslaget. Beslutet för snart två år sedan ledde till kraftig kritik från lokal- och regionpolitiker i Jönköpings län.
Vill sätta spaden i jorden så fort som möjligt
Nu är istället förhoppningen att regeringen ska nappa på att bygga en kortare och billigare järnvägssträcka; mellan Jönköping och Linköping.
– Det här är ett reellt och bra projekt som vi vill ha in i nationell plan så fort som möjligt, så att vi faktiskt kan sätta spaden i jorden, säger regionrådet Tommie Ekered (M), ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län.
30 miljarder kronor
Ekered uppger att preliminära beräkningar visar att bygget kan kosta runt 30 miljarder kronor och att järnvägen skulle kunna vara klar runt år 2035.
Tillsammans med byggandet av Ostlänken skulle även restiden på sträckan Jönköping – Stockholm förkortas avsevärt. Tanken är också att Vätterlänken ska bli en del av andra tågsatsningar i södra Sverige för att koppla samman tillväxtregionerna.