Porträtt Andreas Carlson, Krösatåg står på Jönköpings tågstation

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur sannolikt är det att regeringen kommer att prioritera frågan om en ny järnväg mellan Jönköping och Linköping. I klippet hör du infrastrukturministern. Foto: Johannes Tolf/SVT

Ministerns besked om förslaget på ny järnväg Jönköping – Linköping

Uppdaterad
Publicerad

Nu kommenterar infrastrukturministern regionpolitikernas önskemål om en ny järnvägslinje mellan Jönköping och Linköping. Regionalt hoppas politikerna att det ska bli verklighet, men frågan är hur regeringen ställer sig till miljardsatsningen.

I klippet ovan kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Region Jönköpings och Östergötlands läns önskemål om en ny järnväg.

Regeringen tyckte att en höghastighetsjärnväg via Jönköping, vidare mot Göteborg och Malmö, var för dyr och skrotade förslaget. Beslutet för snart två år sedan ledde till kraftig kritik från lokal- och regionpolitiker i Jönköpings län.

Vill sätta spaden i jorden så fort som möjligt

Nu är istället förhoppningen att regeringen ska nappa på att bygga en kortare och billigare järnvägssträcka; mellan Jönköping och Linköping.

– Det här är ett reellt och bra projekt som vi vill ha in i nationell plan så fort som möjligt, så att vi faktiskt kan sätta spaden i jorden, säger regionrådet Tommie Ekered (M), ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län.

30 miljarder kronor

Ekered uppger att preliminära beräkningar visar att bygget kan kosta runt 30 miljarder kronor och att järnvägen skulle kunna vara klar runt år 2035.

Tillsammans med byggandet av Ostlänken skulle även restiden på sträckan Jönköping – Stockholm förkortas avsevärt. Tanken är också att Vätterlänken ska bli en del av andra tågsatsningar i södra Sverige för att koppla samman tillväxtregionerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.