Regeringen tyckte att en höghastighetsjärnväg via Jönköping, vidare mot Göteborg och Malmö, var för dyr och skrotade förslaget. Beslutet för snart två år sedan ledde till kraftig kritik från lokal- och regionpolitiker i Jönköpings län.
– En riktig käftsmäll, sa Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Jönköping.
Nu är istället förhoppningen att regeringen ska nappa på att bygga en kortare och billigare järnvägssträcka; mellan Jönköping och Linköping. Exakt dragning är inte klar, däremot att den blir kortare än i dagsläget då tågresenärerna måste åka via Nässjö.
Hoppas få signaler från regeringen
Regionrådet Tommie Ekered (M), ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö hoppas få signaler hur regeringen vill göra i höstens infrastrukturpropositionen.
– Det här är ett reellt och bra projekt som vi vill ha in i nationell plan så fort som möjligt, så att vi faktiskt kan sätta spaden i jorden, säger Ekered.
SVT har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för en intervju, men han har avböjt medverkan.
Tommie Ekered uppger att preliminära beräkningar visar att bygget kan kosta runt 30 miljarder kronor och att järnvägen skulle kunna vara klar runt år 2035.
Byggas samman med andra satsningar
Tillsammans med byggandet av Ostlänken skulle även restiden på sträckan Jönköping – Stockholm förkortas avsevärt. Tanken är också att Vätterlänken ska bli en del av andra tågsatsningar i södra Sverige för att koppla samman tillväxtregionerna.
– Fler människor kan pendla mellan städerna för arbete, vilket innebär att fler jobb blir tillgängliga för invånarna, säger Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Jönköping.
Privata investerare
Men att finansiera en ny järnvägssträcka, när regeringen slopade de gamla planerna just på grund av kostnaden, är inte en enkel nöt att knäcka. Här hoppas politikerna få med privata aktörer som investerar stora summor i projektet.
– Ett krav i detta är att det måste finns en tydlig finansieringsmodell där det framgår vilka förutsättningar som råder och att investeringen, om den sker blandat från både privat sektor och via skattemedel, inte för med sig ohållbara krav för regionen i efterhand, säger regionråd Håkan Nyborg (SD).
I klippet ovan hör du vad den planerade järnvägen skulle betyda för resenärerna.