Riksrevisionen har i rapporter både 2021 och 2023 kritiserat hur Trafikverket gör kostnadsbedömningar i kommande satsningar på infrastruktur. Det handlar bland annat om omfattande kostnadsökningar av planerade väg- och järnvägsbyggen som finns i regeringens nationella plan.
I fallet som rör Jönköpings län, satsningen på att förbättra järnvägen mellan Värnamo och Jönköping, handlar det om en ökning på två miljarder på åtta år.
– Jag blev inte speciellt förvånad. Den typen av kostnadsökningar händer ganska ofta, får man tyvärr säga, säger Magnus Landergren, revisionsdirektör på Riksrevisionen.
Vad tänker du om att det händer ofta?
– Det är ett tecken på att man måste ta kostnadskontroll på mycket större allvar än man gjort de senaste fem till tio åren, säger han.
Låga kostnadsbedömningar
Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket, uppger att de i arbetet med nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, ser över om det finns delar som kan göras billigare.
– Det ligger väldigt mycket i det Riksrevisionen påpekar. Vi har inledningsvis haft låga kostnadsbedömningar i relation till den anläggning vi pratar om. Vi måste hela tiden jobba med kostnadseffektivisering och hur vi kan optimera anläggningen, säger han.
Enligt Magnus Landergren på Riksrevisionen behöver Trafikverket lära sig av projekt som liknar varandra.
– Man behöver utgå mer från statistiska metoder, och se vad den typen av projekt borde kosta.
Ompröva planer
Inför nästa nationella plan (2026-2037) har regeringen, som tar beslut om vilka trafikprojekt som ska prioriteras – lyft att flera planerade objekt kan behöva omprövas.
– Det tycker vi är positivt, sen får vi se om det blir så. Det är lätt att säga men historiskt har man sett att det är svårt att stoppa projekt, säger Magnus Landergren.