Magnus Landergren på riksrevisionen står i ett konferensrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad är problemet med att järnvägar och vägar som planeras ökar i kostnader? Hör revisionsdirektören Magnus Landergren berätta i videoklippet. Foto: Enno Ladwig/SVT

Riksrevisionens kritik mot ökande kostnader: ”Annat skjuts upp”

Publicerad

Att kostnaderna drar i väg när Trafikverket planerar för nya järnvägar och vägar, så som i järnvägsprojektet Värnamo-Jönköping, har flera gånger kritiserats av Riksrevisionen.

Konsekvensen blir att andra trafiksatsningar måste flyttas fram.

– Något skjuts upp för att finansiera detta, säger Magnus Landergren på Riksrevisionen.

Riksrevisionen har i rapporter både 2021 och 2023 kritiserat hur Trafikverket gör kostnadsbedömningar i kommande satsningar på infrastruktur. Det handlar bland annat om omfattande kostnadsökningar av planerade väg- och järnvägsbyggen som finns i regeringens nationella plan.

I fallet som rör Jönköpings län, satsningen på att förbättra järnvägen mellan Värnamo och Jönköping, handlar det om en ökning på två miljarder på åtta år.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

– Jag blev inte speciellt förvånad. Den typen av kostnadsökningar händer ganska ofta, får man tyvärr säga, säger Magnus Landergren, revisionsdirektör på Riksrevisionen.

Vad tänker du om att det händer ofta?

– Det är ett tecken på att man måste ta kostnadskontroll på mycket större allvar än man gjort de senaste fem till tio åren, säger han.

Låga kostnadsbedömningar

Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket, uppger att de i arbetet med nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, ser över om det finns delar som kan göras billigare.

– Det ligger väldigt mycket i det Riksrevisionen påpekar. Vi har inledningsvis haft låga kostnadsbedömningar i relation till den anläggning vi pratar om. Vi måste hela tiden jobba med kostnadseffektivisering och hur vi kan optimera anläggningen, säger han.

Enligt Magnus Landergren på Riksrevisionen behöver Trafikverket lära sig av projekt som liknar varandra.

– Man behöver utgå mer från statistiska metoder, och se vad den typen av projekt borde kosta.

Ompröva planer

Inför nästa nationella plan (2026-2037) har regeringen, som tar beslut om vilka trafikprojekt som ska prioriteras – lyft att flera planerade objekt kan behöva omprövas.

– Det tycker vi är positivt, sen får vi se om det blir så. Det är lätt att säga men historiskt har man sett att det är svårt att stoppa projekt, säger Magnus Landergren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

Mer i ämnet