På onsdagen lade Sverigeförhandlingen fram sin slutrapport om höghastighetsbanan till infrastrukturminister Tomas Eneroth på Rosenbad. Slutbetänkandet är ett av underlagen inför regeringens kommande beslut om infrastrukturinvesteringar.
Många reagerade starkt när Trafikverket tidigare i år föreslog max 250 km/tim – det är inget höghastighetståg, menade kritikerna.
— Sverigeförhandlingens presentation var ingen nyhet för oss här i Jönköping. Det går i linje med det som vi har jobbat för länge här i regionen och i Jönköpings län, säger Malin Wengholm, moderat regionråd i Jönköpings län.
Kortare beslutsväg
Infrastrukturminister Tomas Eneroth sa att beslutet inte behöver gå genom riksdagen, eftersom de redan anses ha sagt sitt.
— Det här visste vi inte riktigt om sedan innan. Och då blir det en långsam utbyggnadstakt eftersom riksdagen tycker att banan ska bli av när ekonomin tillåter. Så jag hoppas på de blocköverskridande samtalen som Eneroth inbjöd till, säger Malin Wengholm.
Att det, enligt infrastrukturministern, inte behöver gå genom riksdagen, är det bra eller dåligt?
— Det blir enklare att komma överens då, tror jag.
Partistrid om banan
Internt inom moderaterna har frågan lett till en strid lokalt kontra nationellt. Partiledaren Ulf Kristersson har tydligt uttalat sig emot en höghastighetsbana. Men regionstyrelsens ordförande Malin Wengholm har ett trumfkort på hand – på moderaternas arbetsstämma i oktober fick hon igenom skrivningar som talar om att bygga ny kapacitet.
— Absolut, jag tar för givet att vi moderater står upp för de saker som vi beslutar på vår arbetsstämma. Så då har vi beslutat att det behövs mer spår, nya stambanor och vi har öppnat upp för alternativa finansieringsmetoder. Så det hoppas jag att moderaterna har med sig. Annars så tror jag att det finns andra partier som kan påminna dem om det i förhandlingarna, säger Malin Wengholm, som också är regionstyrelsens ordförande.