Däremot är hon bekymrad över att barn- och unga idag inte läser särskilt mycket i skolan eller på sin fritid. Hon säger att det kan vara en följd av koncentrationssvårigheter.
– Att elever har svårt att läsa en hel roman eller sitta still och titta på film och då kan man fundera på varför de har det här problemet.
Mest allvarligt att de inte läser
Undersökningar visar att över hälften av alla 9-12 åringar tycker att de använder digitala medier så mycket att det går ut över friskfaktorer såsom sömn, skolarbete och motion, enligt Statens medieråd, Ungar och medier från 2021.
– Vi behöver prata mer med våra elever och ta reda på vad det är som gör att de har det svårt med koncentrationen. Då tar vi bättre beslut för vilken typ av kunskap lärarna behöver för att stötta eleverna, säger hon.
Hon säger att utvecklingen går snabbt och att Skolverket hela tiden måste sprida den nya forskning som kommer så att lärarna får det senaste. Samtidigt tycker hon att det redan idag finns mycket information både på Skolverkets hemsida och hos andra myndigheter.
I klippet ovan berättar hon om hur hon ser på barnens skärmtid som blir allt längre.