Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ovan berättar Skolverkets undervisningsråd om varför hon inte oroa sig för att eleverna lägger mer tid med telefoner och sociala medier. Foto: Erik Nylander/TT

Ökad skärmtid hos barn skrämmer inte Skolverkets undervisningsråd

Publicerad

Att våra barn- och ungdomar tillbringar allt mer tid vid skärmar och Sociala medier oroar inte Skolverkets undervisningsråd Tammi Gustafsson Nadel. Däremot ser hon risken att de läser för lite.

– Jag är inte så orolig. Utvecklingen med digitalisering har gått fort och kollar vi historiskt så tenderar vi att bli oroliga när förändringar sker.

Däremot är hon bekymrad över att barn- och unga idag inte läser särskilt mycket i skolan eller på sin fritid. Hon säger att det kan vara en följd av koncentrationssvårigheter.

– Att elever har svårt att läsa en hel roman eller sitta still och titta på film och då kan man fundera på varför de har det här problemet. 

Mest allvarligt att de inte läser

Undersökningar visar att över hälften av alla 9-12 åringar tycker att de använder digitala medier så mycket att det går ut över friskfaktorer såsom sömn, skolarbete och motion, enligt Statens medieråd, Ungar och medier från 2021.

– Vi behöver prata mer med våra elever och ta reda på vad det är som gör att de har det svårt med koncentrationen. Då tar vi bättre beslut för vilken typ av kunskap lärarna behöver för att stötta eleverna, säger hon.

Hon säger att utvecklingen går snabbt och att Skolverket hela tiden måste sprida den nya forskning som kommer så att lärarna får det senaste. Samtidigt tycker hon att det redan idag finns mycket information både på Skolverkets hemsida och hos andra myndigheter.

I klippet ovan berättar hon om hur hon ser på barnens skärmtid som blir allt längre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.