SMC som haft tillgång till Strada (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) i drygt tio år fick liksom många andra användare kraftigt begränsad insyn i systemet 2020, följt av en mer omfattande utestängning året därpå då en ny lag trädde i kraft.
Personuppgifter ska inte komma på vift
Strada innehåller uppgifter om skador och olyckor i vägtrafiken, och därmed personuppgifter. Vissa personuppgifter är känsliga, vilket är bakgrunden till att användare som SMC inte längre har tillgång till systemet.
– Det är klart att vi förstår riskerna med att känsliga uppgifter läcker ut och vi skulle ju helst se att vi kan få statistiken utan känsliga uppgifter, men vi ser samtidigt att de uppgifter som finns i Strada kan rädda liv vilket kan uppväga riskerna att personuppgifter läcker ut, säger Ina Näsmark, ordförande Sveriges motorcyklister i Jönköpings län.
I klippet ovan berättar Ina Näsmark varför motorcykelorganisationen behöver tillgång till olycksdatabasen i arbetet med trafiksäkerhet.
Överklagade beslutet
Sveriges motorcyklister överklagade utestängningen till kammarrätten, som avslog SMC:s begäran. De gick då vidare och begärde prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen, men där fick de nej.
Det är här Strada
Strada (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) är ett informationssystem för data om skador och olyckor inom vägtransportsystemet.
Strada bygger på uppgifter från tre källor: polis, sjukvård och Kustbevakningen.
- Polisen rapporterar vägtrafikolyckor med personskada.
- Akutsjukhus rapporterar uppgifter om personer som har sökt vård efter en olyckshändelse i vägtrafikmiljö.
- Kustbevakningen rapporterar fritidsbåtsolyckor med personskada.
Utöver vägtrafikolyckor rapporteras även följande:
- Vårdsökande efter fallolyckor i vägtrafikmiljö.
- Olyckor med snöskoter eller terränghjuling (kallas ofta fyrhjuling) utanför vägtrafikmiljö.
- Efter år 2021 rapporteras olyckshändelser med fritidsbåtar (utöver polis och sjukvård rapporteras dessa även av kustbevakningen).
Polisens rapportering är rikstäckande sedan 2003 och sjukvårdens rapportering är rikstäckande sedan 2016.
Sedan år 2021 regleras inrapporteringen i lag (2021:319) om Transportstyrelsens olycksdatabas.
Källa: Transportstyrelsen