Trafiksäkerhetsarbetet för motorcyklister har försämrats sedan en ny lag infördes för drygt tre år sedan, då ett par hundra användare stängdes ute från olycksdatabasen Strada. Det menar branschorganisationen Sveriges motorcyklister, SMC, som vill få tillgång till systemet igen.
– Det är för att vi vill kunna rädda liv, säger Ina Näsmark, ordförande Sveriges motorcyklister i Jönköpings län.
Organisationen genomför trafiksäkerhetsutbildningar för motorcyklister och vill ha tillgång till färsk data kring inträffade olyckor för att kunna anpassa utbildningarna efter det.
Transportstyrelsen svarar
Transportstyrelsen är ansvarig myndighet för olycksdatabasen. I en skriftlig kommentar svarar Malin Rosén, sektionschef:
”Transportstyrelsen förstår SMC synpunkt i detta. Vi följer den nya lagstiftning som reglerar åtkomsten till Strada. Strada innehåller personuppgifter. Enligt dataskyddsförordningen är personuppgifterna känsliga eftersom Strada innehåller uppgifter om enskilda personers hälsa. Lagstiftaren har i Lagen om Transportstyrelsens olycksdatabas (2021:319) tagit hänsyn till detta och därför begränsat vilka som ska få tillgång till direktåtkomst till Strada så att de lyder inom den statistiksekretess som avses i 24 kap, 8§, Offentlighet- och sekretesslagen (2009:600).”
Det är här Strada
Strada (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) är ett informationssystem för data om skador och olyckor inom vägtransportsystemet.
Strada bygger på uppgifter från tre källor: polis, sjukvård och Kustbevakningen.
- Polisen rapporterar vägtrafikolyckor med personskada.
- Akutsjukhus rapporterar uppgifter om personer som har sökt vård efter en olyckshändelse i vägtrafikmiljö.
- Kustbevakningen rapporterar fritidsbåtsolyckor med personskada.
Utöver vägtrafikolyckor rapporteras även följande:
- Vårdsökande efter fallolyckor i vägtrafikmiljö.
- Olyckor med snöskoter eller terränghjuling (kallas ofta fyrhjuling) utanför vägtrafikmiljö.
- Efter år 2021 rapporteras olyckshändelser med fritidsbåtar (utöver polis och sjukvård rapporteras dessa även av kustbevakningen).
Polisens rapportering är rikstäckande sedan 2003 och sjukvårdens rapportering är rikstäckande sedan 2016.
Sedan år 2021 regleras inrapporteringen i lag (2021:319) om Transportstyrelsens olycksdatabas.
Källa: Transportstyrelsen