SVT Nyheter Norrbotten följde med när Norrbottens trafikpolis gjorde kontroller av yrkestrafiken nära Luleå. Den här gången hade polisen stoppat två lastbilar från Litauen.
– I det här fallet hade den ena chauffören kört för fort och han får böta för det. Och den andra chauffören har vilat för litet och får böta för det, berättar Benny Lindahl, bilinspektör inom trafikpolisen.
Han berättar också att polisen upptäckt manipulerade färdskrivare.
– De kör alltså bilen fast färdskrivaren visar att de vilar, säger Lindahl.
Fri rörlighet tillåter osund konkurrens
Allt detta handlar om pengar. Åkerier – både svenska och utländska – utnyttjar chaufförer från Östeuropa för att maximera sina vinster.
– Konkurrens är bra men det är ojämnt med spelare och vi kan inte konkurrera på lika villkor med körare som kommer från utlandet, säger åkeriägaren Per-Åke Liljegren.
Men det är ju fri rörlighet inom EU, vad ska man göra?
– Ja, men det ska vara på lika villkor. De som kommer hit och jobbar ska ha schyssta arbetsförhållanden och samma kostnadsläge som vi. Vi vill inte slå undan benen på dem men de ska inte behöva jobba som slavar.
Per-Åke Liljegren berättar att hans vinster har krympt så mycket de senaste åren att han funderat på att lägga ner verksamheten.
– Men samtidigt tycker jag ju om mitt jobb och trivs, säger han.
Lavaldomen visade vägen
Åkeriföretag från utlandet behöver inte följa svenska kollektivavtal om deras chaufförer arbetar tillfälligt en kortare period i Sverige. Det har varit resultatet av den så kallade Lavaldomen 2007 då EU domstolen dömde fackföreningar Byggnads och Elektrikerförbundet att betala skadestånd för olagliga stridsåtgärder mot det lettiska företaget Laval un Partneri Ltd.
– Det innebär att det kollektivavtalet som företaget har i sitt hemland ska gälla även i Sverige för deras anställda, säger Robert Savela från Transportarbetareförbundet.