• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Leif Pettersson (S), riksdagsledamot trafikutskottet. Foto: SVT

Nu införs hårdare krav på lastbilstransporter

Uppdaterad
Publicerad

Både riksdagen och EU håller på att strama åt reglerna för lastbilstransporter. Målet är säkrare transporter som är mer klimatvänliga och schyssta arbetsvillkor för chaufförer.

Lastbilstransporternas värld är idag en djungel som lockar oseriösa företag och till och med kriminella grupper. De internationella transporterna genom Sverige är svåra att kontrollera och när det gäller arbetsvillkoren för utländska chaufförer tillåter nuvarande regler lönedumpning.

Men det här håller på att förändras lovar riksdagsledamoten Leif Pettersson (S) som sitter i riksdagens trafikutskott.

– Den viktigaste regelförändringen som riksdagen kommer att genomföra är beställaransvaret. Det betyder att företag som beställer transporten också måste ta ansvar för att transporten går schysst till på alla sätt, berättar Leif Pettersson.

Får företag böter om de inte följer reglerna för beställaransvar?

– Ja precis, de får böter eller så blir de åtalade och det kan bli ganska dryga böter eller till och med fängelse, säger Leif Pettersson (S).

Klampning av däck kan vare ett sätt att få åkeriägarna att följa regler. Foto: SVT

Längre klampningstid

Hittills får polisen låsa fast hjulen på lastbilar i 24 timmar med en så kallad hjulboja om fordonet eller chauffören på något sätt brutit mot reglerna som gäller inom transportområdet. Det kan till exempel handla om att chauffören inte haft tillräckligt långa pauser. Men efter sommaren får polisen låsa fast hjulen i 36 timmar.

– Vi vill ju inte låsa fast lastbilar med flit men vitsen med det här är att man köra efter schyssta villkor, säger Leif Pettersson (S).

Han tror att klampning kan vare ett effektivt sätt att få åkeriägarna att följa regler för annars kommer inte deras last fram i tid.

Vinterdäck på alla hjul

Det ska bli vinterdäck på alla hjul efter sommaren. Även släpet måste ha vinterdäck.

– Vi får se vad som händer med de så kallade EU-trailers som lägger som fällknivar efter vägarna och hindrar trafiken. De har ofta inte tillräckligt bra däck helt enkelt, konstaterar riksdagsledamoten Leif Pettersson.

EU-kommissionens nya regelförslag

Cabotagetrafiken förändras

Cabotagetrafik innebär möjlighet för ett utländskt åkeri att utöva yrkesmässiga tillfälliga inrikesgodstransporter i ett annat EU-land än där företaget är etablerat.

Idag tillåts tre inrikeskörningar inom sju dagar av utländska åkerier. Fördelen med detta är att spara på miljön genom att undvika tomma lastbilar.

EU-kommissionen vill istället tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Men Transportarbetareförbundet gillar inte förslaget utan menar att utlandsåkerier då kan planera en vanlig arbetsvecka för en chaufför som kör cabotage. Transport vill i stället begränsa det totala antalet cabotagekörningar under en kalendermånad.

Ingen veckovila i lastbilshytten

EU-kommissionen föreslår också att chaufförer inte ska kunna ta sin veckovila i hytten. Arbetsgivaren ska vara skyldig att erbjuda logi med mat-och duschmöjlighet för chaufförer när de ska ta sin 45-timmars vila.

Men fortfarande kan chaufförerna ta sin dygnsvila i hytten enligt förslaget.

De föreslår att att förare under en fyra-veckors period ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars raster. Kompensationen för den minskade vilan måste sedan läggas tilll den följande ordinarie vilan.

Tanken är att chaufförerna ska kunna åka hem efter tre arbetsveckor och vara hemma i fem dagar i stället för att vara borta månader i sträck.

Hemlandets löner och arbetsvillkor

Kommissionen föreslår att förare som under en månad vistas kortare tid än tre dagar i en medlemsstat inte ska omfattas av utstationeringsreglerna om lön, semester och andra villkor. Om chaufförerna stannar längre tid i ett land ska det landets löner och villkor gälla.

Transportfacket invänder och menar att värdlandets löner och villkor ska gälla oavsett transporterna.

EU:s regelförändringar går långsamt och många tror att vägpaketet inte börjar gälla före sommaren 2019.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.