Förbudet gäller den järnvägsövergång inne på SSAB:s område i Luleå där dödsolyckan skedde. Enligt Arbetsmiljöverket ska järnvägsbommen hållas låst och endast låsas upp av en spårvakt.
– Vi var på olycksplatsen efter olyckan hade skett och konstaterade då att det är viktigt att den bommen hålls låst för att säkerställa att liknande olyckor inte sker igen, säger Anita Israelsson på Arbetsmiljöverket.
Anita Israelsson påpekar att det råder förundersökningssekretess och att hon därför inte kan uttala sig om ifall bommen var låst eller inte vid olyckstillfället.
Arbetsmiljöverket har nu tillsatt en utredning om dödsolyckan då en slovakisk entreprenör omkom.
– Det vi tittar på är vad som brustit och om det finns kopplingar till arbetsmiljöbrott. Vår utredning lämnas sedan till åklagare som sedan tar ställning till en eventuell åtalsprövning. Min förhoppning är att utredningen ska vara klar innan årsskiftet.