Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Assistansbolaget Frösunda har ett kontor i Luleå men vill inte ställa upp på en intervju med SVT om Fallet Ingvar i Övertorneå. Foto: Filip Hannu/SVT

Assistansbolaget om avlidna Ingvar i Övertorneå: Saknade rutiner

Uppdaterad
Publicerad

Assistansbolaget Frösunda som hade hand om Ingvar Lomhed i Övertorneå säger sig av sekretesskäl vara förhindrade att kommentera det aktuella ärendet och hänvisar istället till Inspektionen för vård och omsorg. Men i den Lex Sarah-anmälan som Frösunda personlig assistans skickat till IVO framkommer det att företaget saknade rutiner för hur anställda ska agera när en kund inte svarar.

I sin anmälan ger Frösunda personlig assistans en liknande bild av händelsen som Ingvars syskon, nämligen att Ingvars assistent hade blivit sjuk och han därför blivit utan personlig assistans i drygt en vecka.

Företaget skriver även att Ingvar inte ville ha hjälp från kommunen om ordinarie assistent saknas eller är sjuk.

Fallet Ingvar i Övertorneå

Även om Frösunda inte hade kunnat förhindra dödsfallet hade kund sannolikt påträffats tidigare om Frösunda vidtagit adekvata åtgärder”

Bara en person tog hand om Ingvar

Ingvar Lomhed var 65 år och hade sjukdomen MS. Han var beviljad över 80 timmars personlig assistans, vilket motsvarar mer än två heltidstjänster. Frösunda assistans hade dock inte lyckats rekrytera mer än en assistent till Ingvar så när hen blev sjuk fanns ingen annan att tillgå.

Företaget skriver även att kontaktförsök gjordes från assistansbolagets sida men utan framgång. Även det bekräftas av de sms som fanns i Ingvars telefon och som SVT tagit del av.

Har infört nya rutiner

Företaget, som är verksamt i hela landet, hänvisar även till en rad åtgärder som vidtagits för att liknande missförhållanden inte ska upprepas:

  • Nya rutiner för hur företaget ska agera när en kund inte svarar
  • Checklistor för nya kunder uppdateras med information om var Frösunda ska vända sig när kund inte svarar
  • Regionchefen ska tillsammans med verksamhetschefer gå igenom och informera om händelsen inom hela affärsområdet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Ingvar i Övertorneå

Mer i ämnet