I sin anmälan ger Frösunda personlig assistans en liknande bild av händelsen som Ingvars syskon, nämligen att Ingvars assistent hade blivit sjuk och han därför blivit utan personlig assistans i drygt en vecka.
Företaget skriver även att Ingvar inte ville ha hjälp från kommunen om ordinarie assistent saknas eller är sjuk.
”Även om Frösunda inte hade kunnat förhindra dödsfallet hade kund sannolikt påträffats tidigare om Frösunda vidtagit adekvata åtgärder”
Bara en person tog hand om Ingvar
Ingvar Lomhed var 65 år och hade sjukdomen MS. Han var beviljad över 80 timmars personlig assistans, vilket motsvarar mer än två heltidstjänster. Frösunda assistans hade dock inte lyckats rekrytera mer än en assistent till Ingvar så när hen blev sjuk fanns ingen annan att tillgå.
Företaget skriver även att kontaktförsök gjordes från assistansbolagets sida men utan framgång. Även det bekräftas av de sms som fanns i Ingvars telefon och som SVT tagit del av.
Har infört nya rutiner
Företaget, som är verksamt i hela landet, hänvisar även till en rad åtgärder som vidtagits för att liknande missförhållanden inte ska upprepas:
- Nya rutiner för hur företaget ska agera när en kund inte svarar
- Checklistor för nya kunder uppdateras med information om var Frösunda ska vända sig när kund inte svarar
- Regionchefen ska tillsammans med verksamhetschefer gå igenom och informera om händelsen inom hela affärsområdet