Jan Jalkelius är en av lärarna som gick digitaliseringskurs i programmet Office 365. Han beskriver det som ett arbetsverktyg för vuxna men som också kan användas i kommunikationen med eleverna.
– Jag vet att jag får nytta av det här eftersom jag jobbar i ett liknande system. Det här underlättar. Det finns inga papper som kommer bort, allt finns på samma ställer. Flera kan jobba i samma dokument samtidigt och jag kan få ett formativt bedömande i stället för att samla papper på hög, säger Jan Jalkelius.
Krav i nya läroplanen
850 lärare i Luleå i alla skolformer hade anmält sig för att lära sig mer om digitalisering. Nya läroplaner ställer krav på digitalisering.
– Ungdomar behöver kunskaper om det digitala. Det styr våra liv på alla sätt, hur vi agerar i samhället. Och med tanke på fake news, vad som är sant och inte sant. Det handlar också om att skapa med hjälp av digital teknik, berättar Agenta Hedenström, verksamhetsutvecklare digitalisering grundskola.
Digital slöjd
Och skapa med digital teknik är precis vad en del lärare lär sig. Det handlar bland annat om digitalisering i slöjdundervisningen. Tekniken ska användas som ett komplement till hantverket slöjd.
– Det skulle kunna vara att sy in lysdioder i kläder eller att man gör något som man programmerar och som används i träslöjden. Man får en dimension till på det skapande vi gjort i alla tider, menar Agneta Hedenström.