En rapport fastslår att den bästa sträckan för en framtida ishavsjärnväg är mellan Rovaniemi och Kirkenäs. Foto: SVT Design

Så vill Finland bygga ishavsjärnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Finland går vidare med planerna på en ishavsjärnväg mellan Rovaniemi och Kirkenäs. Den så kallade ishavsbanan ska utredas tillsammans med Norge.

En färsk finsk rapport fastslår att den bästa sträckan för en framtida ishavsjärnväg är sträckan mellan Rovaniemi och Kirkenäs. Det finska kommunikationsdepartementet har nu beslutat att utreda ishavsbanan i samarbete med Norge.

Den finska kommunikationsministern Anne Berner sade i fredags att en ishavsbana kan bli färdig 2030.

Kostnad 30 miljarder kronor

Finland driver frågan eftersom man tror att en ishavsbana skulle underlätta kommunikationer och handelsförbindelser mellan de arktiska delarna i Europa med kontinenten. Enligt de finska beräkningarna skulle en ishavsjärnväg kosta cirka 20 miljarder kronor för Finlands del och tio miljarder kronor för Norge.

En ny handelsförbindelse

Enligt förstudien ska man transportera mineraler, fisk, trävirke och andra produkter från skogsindustrin. Persontrafiken skulle vara relativt liten i sträckan till en början tror man. Det finska kommunikationdepartementet betonar att det kommer ta tid innan ishavsjärnvägen kan bli lönsam – om den någon kan bli det. Men Finland vill förbättra sin logistik och tillgängligheten och därför vill man gå vidare med planerna.

Samer oroliga

I Finland har renskötande samer uttryckt sin oro på grund av planerna att dra ett järnvägsspår genom renbetesmarkerna. Samer är rädda för att en järnväg skulle hota deras rennäring och kanske förstöra den orörda naturen uppe i norra Finland.

Intresset från svensk sida för en ishavsjärnväg mellan Finland och Norge har varit litet. Näringslivet i Norrbotten pekar på den redan existerande järnvägsförbindelsen till Narvik och tycker att det räcker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.