År 2015 startade Anna-Karin Lindqvist och Stina Rutberg, biträdande professor i fysioterapi, projektet som nu har utvecklats till Sicta, Sustainable Innovation for Children Transporting Actively 2.0 (se faktaruta).
Målet
Forskarna har nu tilldelats medel från Vinnova och målsättningen är att de kommande två åren skapa ett digitalt koncept som är enkelt och kostnadseffektivt för skolor att använda sig av för att fler barn ska gå eller cykla till skolan.
Motivera barnen
De båda forskarna betonar i ett pressmeddelande att det är viktigt att involvera de som ska göra jobbet – barnen och lärarna. Det handlar bland annat om att använda spelmoment för att öka motivationen hos barnen.
I dag är det strax över 50 procent av Sveriges grundskoleelever som går eller cyklar till skolan.
Sicta 2.0:
Luleå tekniska universitet är projektägare. Bland de 17 medverkande parterna finns bland annat kommuner, företag, forskningsinstitut, ideella organisationer, Linköpings universitet och Högskolan i Dalarna. Forskarna samarbetar även med liknande projekt i Finland och USA.