Enligt flottiljchefen Claes Isoz läckte mer bränsle än man kunnat föreställa sig– hör honom berätta mer i klippet. Foto: Erica Larsson/SVT

Fyra år efter miljöskandalen på F21 i Luleå – pumpar fortfarande upp tusentals liter flygfotogen

Uppdaterad
Publicerad

För fyra år sedan uppdagades en miljöskandal på flygflottiljen F 21:s område i Luleå. Hundratusentals liter flygfotogen läckte ut i marken och saneringsarbetet pågår fortfarande – dygnet runt.

Det var 2017 som läckan uppstod, bara två år efter PFAS-skandalen då man upptäckte giftiga ämnen i dricksvattnet.

I ett initialt skede uppskattade Fortifikationesverket att saneringsarbetet skulle ta ungefär ett år. Ett antagande som visat sig vara helt fel – fyra år senare pågår saneringsarbetet dygnet runt i ett område som mäter 40x80 meter.

Miljöskandal på F21

– Det var ju mer bränsle i marken än vi någonsin kunde föreställa oss, säger Claes Isoz som är Flottiljchef.

Trodde först att läckan var liten

Miljöpartiet i Luleå oroade sig redan i ett tidigt skede efter olyckan att det här handlade om ett ännu större utsläpp än det som har redovisats hittills, vad tänker du om det nu?

– Jag kan bara konstatera att den här läckan, som vi trodde var ganska liten och begränsad till en början, inte var det. Jag tror inte någon hade kunnat föreställa sig att det var så här mycket bränsle som låg i marken, säger Claes Isoz.

Förstår oro

Kan du förstå att boende i närheten känner en viss oro med tanke på att att det här utsläppet är mycket större än vad man först trodde?

– Till oss har det inte inkommit några nämnvärda frågeställningar där det finns en oro. Däremot kan jag förstå om det finns det och i så fall kommer vi förstås svara på de frågorna så gott vi kan, säger Claes Isoz.

SVT:s reporter Erica Larsson har räknat ut hur många jeepdunkar flygfotogen som pumpats upp ur marken. Se mer i klippet i toppen av artikeln. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Miljöskandal på F21

Mer i ämnet