De två huvudanledningarna till att malmbrytningen mer än halveras är att Kaunis Iron inte följt tillstånden när de gäller transporter och hur orent vatten från gruvan hanterats i magasin.
Järn skulle pumpas i ledning – körs nu med lastbil
I tillståndet som Kaunis Iron använt fram tills nu var det enligt domstolen meningen att gruvbolaget skulle pumpa så kallad järnslig genom ledningar över älven för att sedan lastas på järnväg i Kolari. Kaunis Iron har nu istället kört järnmalmen med lastbil mot Pitkäjärvi och vidare med malmbanan mot Narvik.
Vattenmagasin har brutit mot tillståndet
Dessutom riktar Mark- och miljödomstolen kraftig kritik mot hur Kaunis Iron hanterat orenat vatten från gruvan. När orenat vatten pumpas upp från gruvan ska det gå via klarningsmagasin för att renas. Den konstruktion som gruvbolaget nu använt sig av har inte följt tillstånden men ska enligt domstolen inte påverkat Muonio älv på ett otillåtet sätt.
Kaunis Iron sa i sitt pressmeddelande att det skulle vara provocerande om Naturvårdsverket överklagar domen då processen tagit flera år. Än har myndigheten inte beslutat om hur de ska gå vidare.
– Vi kommer att läsa domen noggrant och analysera skälen. Sen får vi uttala oss närmare både avseende hur vi ser på skälen och vilka åtgärder som kan bli aktuella från vår sida, säger Karolina Ardesjö Lundén, enhetschef på miljöskyddsenheten vid Naturvårdsverket.