Pelletsverket skulle ge omkring 200 arbetstillfällen och målet är att det ska vara i drift i början av 2030.
Utvecklingen av företagsparken där pelletsverket ingår kommer att kosta omkring 2,5 miljarder norska kronor, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder i svenska kronor.
Järnpulvret behöver förädling
Kaunis iron bryter järnmalm och förädlar det till järnpulver, så kallad fines.
Men för att kunna leverera till den blivande stålproducenten Stegra (tidigare H2 green steel) i Boden behöver järnpulvret förädlas ytterligare ett steg till pellets.
Och Narvik ser ut att bli platsen där pelletsverket ska byggas.
”Gynnar båda bolagen”
– Det här skulle vara gynnsamt för båda bolagen, säger Klas Dagertun, vd för Kaunis iron.
Järnmalmen från Kaunisvaara fraktas redan idag till Narvik. I framtiden skulle kulsinter från pelletsverket åka med de järnvägsvagnar som idag går tomma tillbaka till Kiruna, och fortsätta till Boden.
Men Kaunis iron och Stegra behöver få med sig ytterligare en järnmalmsproducent i projektet.
– En tumregel är att ett pelletsverk behöver omkring sex miljoner ton råvara för att gå runt. Vi själva producerar inte tillräckligt för att kunna försörja ett pelletsverk, säger Klas Dagertun.
Diskussioner med Narviks kommun
Kaunis iron producerar idag omkring 2,3 miljoner ton.
Förutom LKAB:s järnmalmsgruvor finns bara en gruva till i närområdet och den finns i norska Rana Gruber i Mo i Rana. Där finns heller inget pelletsverk.
– Vi har inte inlett någon dialog med Rana, säger Klas Dagertun.
Däremot har man fört diskussioner med Narviks kommun i två års tid.
Planerna om pelletsverket blev kända via norska NRK som hänvisar till en information som gavs vid kommunfullmäktige i Narvik.
– Avtalen med Kaunis Iron och Stegra är så kallade avsiktsförklaringar om att de ska få tomträtter på flygplatsområdet, säger kommunalrådet Lars Skjønnås till NRK.
Det är fler projekt som planeras i samma område i Narvik och det handlar bland annat om hantering av försvarsmateriel.