Bristande kunskap, dåligt bemötande och en otillräcklig insyn, så beskrivs ledningen av handläggarna som lämnat in anmälan.
”Den nuvarande kulturen på enheten, där medarbetare inte vågar lyfta felaktigheter och rapportera dem, ses problematiskt utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv”.
Enhetschefen, Harriet Rickman, som får hård kritik i IVO-anmälan menar att problemen på enheten snarare beror på fel som gjorts på enheten tidigare och att man anställt personer utan rätt kompetens.
– Enheten är idag på god väg att bli en kompetent och fungerande enhet, där man respekterar sekretess, fattar beslut och genomför utredningar enligt de lagkrav som finns, svarar Rickman via mejl.
Hård kritik mot chefen
I anmälan uttrycks en oro för att barn och familjer inte får det stöd de behöver och att barn riskerar att fara illa. Vidare beskrivs händelser där hanteringen av individärenden brustit.
”Enhetschefen har under våren 2023 varit in i flera utredningar utan att handläggare blivit informerade, och raderat stora delar av informationen, skrivit om samtal som skett och ändrat formuleringar”.
Enligt Rickman är detta felaktigt och menar att det handlar om att hon skrev om en utredning då den inte följde de riktlinjer som finns.
– Jag har inte skrivit om samtal som skett. Dock har jag ändrat formuleringar som inte var adekvata eller korrekta i ett myndighetsdokument, svarar Rickman.
Flera handläggare riktar också kritik mot hur kommunen har hanterat kommunikationen efter avstängningarna.
Socialchefen Robert Cortinovis är självkritisk till hur kommunen har agerat – hör mer om det i klippet.