Bolidens beräkningar visar att det årligen skulle kunna bryta runt 36 miljoner ton kopparmalm i Laver. Det skulle vara i liknande mängder som gruvan i Aitik i Gällivare, en av Europas största koppargruvor.
”Europa kan bli mer självförsörjande”
Enligt Stefan Romedahl, gruvchef i Boliden, behöver produktionen av koppar globalt öka med 188 procent för att möta klimatomställningen, där koppar är en av de viktigaste metallerna.
För närvarande importerar Europa omkring 80 procent av all koppar från andra kontinenter.
– Ur ett europeiskt perspektiv kan vi höja självförsörjningen väsentligt med ett Laver, säger Stefan Romedahl.
Första piloten inom fyra år
Mellan 1937 och 1947 fanns det en koppargruva i Laver. En ny gruva skulle vara i betydligt större omfattning och se helt annorlunda ut. Bland annat tror Boliden på batteridrivna 300-tons truckar.
– Första piloten är nog framme 2026. Den teknologin kommer nog komma in ganska lagom till att ett nytt Laver öppnar.
Även om Högsta förvaltningsdomstolen skulle säga nej till gruvan, kommer Boliden inte att ge upp.
– Då kommer vi gå vidare och titta på ett nytt projekt som heter Laver, och ansöka ytterligare någon gång, säger Stefan Romedahl.
Nyligen gick regeringen in ut med att man vill ändra i Natura 2000-lagstiftningen för att underlätta gruvetableringar, framför allt för Laver-projektet.
Turerna kring Laver
• För drygt 75 år sedan stängde koppargruvan i Laver utanför Älvsbyn.
• Gruvbolaget Boliden började provborra på platsen igen 2009. 2014 lämnades en ansökan om bearbetningskoncession in.
Länsstyrelsen och Bergsstaten sa nej två år senare eftersom de menade att ett Natura 2 000-tillstånd behövdes.
• Regeringen gick på myndigheternas linje och sa nej år 2020. Boliden överklagade beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen.
• Den 6 maj i år tillsatte regeringen en utredning för att se över lagstiftningen så att en Natura 2000-prövning sker i samband med miljöprövning, och inte före en bearbetningskoncession finns på plats.