– Det känns oerhört glädjande att det äntligen blir av. Vi har aldrig haft en persontrafik i närheten av Kalix centrum. Tidigare har den gått i utkanten av kommunen i Morjärv och Vitvattnet, säger han.
Kalix kommun satsar 14 miljoner kronor, Tillväxtverket beviljar stöd om 12,8 miljoner kronor. Trafikverket får stöd om 5,2 miljoner kronor för åtgärder i Kalix, bland annat för att bygga plattformen.
Viktig framtidssatsning
Enligt kommunalrådet är detta en viktig framtidssatsning för turismen, men framförallt för att möjligheterna att jobbpendla till och från Kalix blir enklare.
– Haparandabanan går från Haparanda till Kalix via Boden till Luleå, så Boden blir en helt ny arbetsmarknad och en helt ny sträcka.
Invigningen beräknas äga rum under år 2020 och då hoppas även Tommy Nilsson (S) att även Finland är med och möts med de finska tågen.