Kirunas tidigare järnvägsstation stängdes 2013 på grund av gruvans utbredning och en provisorisk station byggdes 1,5 kilometer västerut efter banan. Sedan dess bekostar LKAB visserligen en skyttelbuss mellan centrum och stationen men det händer att tillresande missar den.
SVT har tidigare berättat om hur turister har irrat efter väg E10 mellan centrum och järnvägsstationen. Den tillfälliga stationen ligger dessutom sju kilometer från Kirunas nya centrum som är under uppbyggnad.
Men LKAB har redan deklarerat att man inte ser stationsläget som tillfälligt.
– Vår uppfattning är att vi redan har ersatt den nuvarande stationen. Vi anser inte att den är provisorisk, sa Jan Moström till NSD.
Nu sätter politiken i Kiruna ned foten. I en skrivelse till näringsdepartementet som alla partier utom Sverigedemokraterna och Knegarkampanjen har undertecknat understryker man vikten av en järnvägsdragning förbi Kirunas nya centrum och en stadsnära station.
Hotar att stoppa gruvbrytningen
I annat fall kommer man inte bevilja nya detaljplaner som omvandlar befintligt centrum till industrimark. Med andra ord, kommunen hotar att stoppa gruvbrytningen.
– Vi kan inte avveckla samhället om vi inte får garantier att också utveckla det på andra sidan, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson.
Kiruna kommun osäkrade det så kallade detaljplanehotet tidigare när LKAB och Trafikverket tvistade om betalningen för ny dragning av väg E10 för ett år sedan. Då föll LKAB till föga och betalade.
Den här gången handlar det om en miljardsatsning för ett antal kilometer ny järnväg och en ny stationsbyggnad.
Så här kommenterar LKAB:s kommunikationsdirektör Bo Krogvig den nya skrivelsen:
– Vi förutsätter att Kiruna kommun följer det avtal som säger att man skyndsamt ska fixa fram de detaljplaner som vi behöver.