Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon hör du Sjuvårdspartiets Tomas Vedestig förklara varför Övertorneå kommun inte agerade tidigare trots vetskapen att Ingvar Lomhed inte fick den hjälp han hade rätt till. Foto: Erica Larsson/SVT

Övertorneå kommun: Vi kände till att Ingvar inte fick rätt hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Kommunen har det yttersta ansvaret för att en individ ska få den assistans den har behov av. Men trots att Övertorneå kommun fick fakturor från Frösunda redan i februari – där det framgick att antalet nyttjade timmar inte stämde överens med antalet beviljade – så agerade man inte förrän Ingvar hade avlidit.

Ingvar Lomhed var berättigad assistans sju dagar i veckan, något Frösunda aldrig levde upp till sedan de anlitades från den 1 januari i år.

Övertorneå kommun säger att de hade agerat tidigare, och att utgången hade kunnat bli en annan, om assistansbolaget hade kontaktat dem och berättat att de inte mäktade med uppdraget. Men Frösunda gjorde aldrig det.

Fallet Ingvar i Övertorneå

– De har inte ens bemödat sig att ringa till Övertorneå kommun och säga att vi har problem att hitta en vikarie. Då hade vi kunnat gå in och då blir ansvaret vårat. Men att de medvetet valde att inte kontakta oss tycker jag är jätteallvarligt, säger Tomas Vedestig (Sjvp) som är socialnämndens ordförande i Övertorneå.

”Dåligt sätt att skylla i från sig”

Frösunda skriver i sin egen utredning att kommunen indirekt har informerats om detta genom faktureringen?

 –Det är faktiskt bara ett dåligt sätt att försöka skylla ifrån sig. Bolaget har ett ansvar över kunden och ska kontakta oss och berätta att ”nu har vi problem”. Nej, jag köper inte det där. Det är Frösunda som har brustit, säger Vedestig.

Erbjöd hjälp – men Ingvar tackade nej

Kommunen har det yttersta ansvaret över att en individ får den personliga assistans som den har behov av. Vilket ansvar tycker du att ni har att Ingvar lämnades ensam så länge?

– Vi har ju det yttersta ansvaret. Alltså, medborgarna har rätt till det behov som är bedömt. Då måste vi ha en rutin att vi ringer och kollar vad det är som har hänt och varför har personen inte fått de här timmarna. Vi erbjöd våra tjänster i första hand men i det här fallet har personen valt att tacka nej till kommunen och istället ordna det själv, säger Tomas Vedestig.

Frösunda Personlig Assistans skulle bemöta kritiken skriftligt under onsdagseftermiddagen. De har nu bett om mer tid.

I videon hör du varför kommunen inte agerade tidigare trots att Ingvar inte fick den hjälp han hade rätt till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Ingvar i Övertorneå

Mer i ämnet