I slutet av förra veckan kunde SVT avslöja att svårt sjuke Ingvar Lomhed, 65, i Övertorneå lämnats ensam i tio dagar för att sedan hittas avliden i sitt hem. Hans personliga assistent var sjukskriven, men ingen ersättare dök upp trots att han hade rätt till personlig assistans all vaken tid från klockan 8.00-21.00 – sju dagar i veckan.
”Ett allvarligt missförhållande förelåg”
SVT Norrbotten har tagit del av assistansbolagets egen utredning och den visar på flera stora brister i omhändertagandet av Ingvar.
”Frösundas ställningstagande efter utredningen är att ett allvarligt missförhållande förelåg. Även om Frösunda inte hade kunnat förhindra dödsfallet hade kund sannolikt påträffats tidigare om Frösunda vidtagit adekvata åtgärder för att säkerställa kontakt med kund” skriver bolaget.
Antyder att kommunen borde ha reagerat
Det privata vårdbolaget uppger också att de inte har kontaktat kommunen eller övervägt att ta kontakt. Samtidigt antyder Frösunda att kommunen borde ha känt till att Ingvar inte fick den assistans han hade rätt till:
”Kommunen har indirekt informerats genom faktureringen av de timmar som utförts hos kund som tydligt visar på diskrepansen mellan antalet beviljade timmar och antalet nyttjade timmar” skriver bolaget.
Svårigheter att rekrytera
Frösunda skriver i utredningen att det inte fanns någon överenskommelse mellan Ingvar och verksamhetschefen vid tillfällen när han inte gick att nå. De påpekar att det har varit svårt att komma överens med Ingvar om vilka assistenter som ska arbeta hos honom:
”Rekryteringen av assistenter i uppdraget har enligt verksamhetschefen varit en utmaning dels utifrån det geografiska läget samt svårigheter att matcha kunds kravprofil. Kunden har fått ta del av alla ansökningar som kommit in. 13 av dessa har han avvisat redan innan en fysisk träff.”
Exakt vad Ingvar har sagt i de olika samtalen är svårt att veta. Frösunda medger brister i dokumentationen:
”Dokumentationen för överenskommelser med kund rörande bemanningen av uppdraget är sporadiskt och det är otydligt när samtal förts.”
Ingen kontakt togs med anhöriga
Enligt assistansbolaget framgår det inte heller vilka försök verksamhetschefen har gjort för att få kontakt med Ingvar den veckan som assistenten var sjukskriven. Dessutom visar utredningen att ingen hörde av sig till Ingvars syskon – trots att kontaktuppgifter fanns.
Frösunda Personlig Assistans skulle bemöta kritiken skriftligt under onsdagseftermiddagen. De har nu bett om mer tid.
Nedan: Fallet Ingvar: Det här vet vi