I assistansbolaget Frösundas egna utredning medger bolaget att ett allvarligt missförhållande förelåg i omhändertagandet av Ingvar Lomhed. Övertorneåbon blev 65 år. Foto: Erica Larsson/SVT

Nya uppgifter i ”Fallet Ingvar”: Frösunda erkänner allvarligt missförhållande

Uppdaterad
Publicerad

Utredningen som ligger till grund för assistansbolaget Frösundas egen lex Sarah-anmälan gällande ”Fallet Ingvar” visar på brister i rutiner, kompetens och kommunikation. Även i utredningen till Inspektionen för vård – och omsorg (IVO) medger bolaget ett allvarligt missförhållande.

I slutet av förra veckan kunde SVT avslöja att svårt sjuke Ingvar Lomhed, 65, i Övertorneå lämnats ensam i tio dagar för att sedan hittas avliden i sitt hem. Hans personliga assistent var sjukskriven, men ingen ersättare dök upp trots att han hade rätt till personlig assistans all vaken tid från klockan 8.00-21.00 – sju dagar i veckan.

”Ett allvarligt missförhållande förelåg”

SVT Norrbotten har tagit del av assistansbolagets egen utredning och den visar på flera stora brister i omhändertagandet av Ingvar.

Fallet Ingvar i Övertorneå

”Frösundas ställningstagande efter utredningen är att ett allvarligt missförhållande förelåg. Även om Frösunda inte hade kunnat förhindra dödsfallet hade kund sannolikt påträffats tidigare om Frösunda vidtagit adekvata åtgärder för att säkerställa kontakt med kund” skriver bolaget.

Antyder att kommunen borde ha reagerat

Det privata vårdbolaget uppger också att de inte har kontaktat kommunen eller övervägt att ta kontakt. Samtidigt antyder Frösunda att kommunen borde ha känt till att Ingvar inte fick den assistans han hade rätt till:

”Kommunen har indirekt informerats genom faktureringen av de timmar som utförts hos kund som tydligt visar på diskrepansen mellan antalet beviljade timmar och antalet nyttjade timmar” skriver bolaget.

Svårigheter att rekrytera

Frösunda skriver i utredningen att det inte fanns någon överenskommelse mellan Ingvar och verksamhetschefen vid tillfällen när han inte gick att nå. De påpekar att det har varit svårt att komma överens med Ingvar om vilka assistenter som ska arbeta hos honom:

”Rekryteringen av assistenter i uppdraget har enligt verksamhetschefen varit en utmaning dels utifrån det geografiska läget samt svårigheter att matcha kunds kravprofil. Kunden har fått ta del av alla ansökningar som kommit in. 13 av dessa har han avvisat redan innan en fysisk träff.”

Exakt vad Ingvar har sagt i de olika samtalen är svårt att veta. Frösunda medger brister i dokumentationen:

”Dokumentationen för överenskommelser med kund rörande bemanningen av uppdraget är sporadiskt och det är otydligt när samtal förts.”

Ingen kontakt togs med anhöriga

Enligt assistansbolaget framgår det inte heller vilka försök verksamhetschefen har gjort för att få kontakt med Ingvar den veckan som assistenten var sjukskriven. Dessutom visar utredningen att ingen hörde av sig till Ingvars syskon – trots att kontaktuppgifter fanns.

Frösunda Personlig Assistans skulle bemöta kritiken skriftligt under onsdagseftermiddagen. De har nu bett om mer tid.

Nedan: Fallet Ingvar: Det här vet vi

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hela händelseförloppet med assistansbolagets telefonsamtal och sms under Ingvars sista dagar i livet. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Ingvar i Övertorneå

Mer i ämnet