– Mitt fokus just nu är att säkra de tillgångar som finns. Mitt uppdrag är att se till att fordringsägarna får ut så mycket som möjligt ur konkursboet, säger Lars-Henrik Andersson.
Värderar tillgångarna
Han har träffat Nextjets ledningsgrupp och undersöker värdet på tillgångarna.
– Jag tittar på om det är bäst ekonomiskt att driva företaget vidare eller inte, säger Lars-Henrik Andersson.
Hänger på politikerna
Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, bland annat till Gällivare och Arvidsjaur i Norrbotten. Nu står flera kommuner utan personflyg.
– Jag behöver en vecka på mig för att undersöka om det finns några förutsättningar att driva företaget vidare. Mycket hänger på om politikerna är villiga att skjuta till pengar på de upphandlade nu berörda flygsträckorna. Utan det ser jag små möjligheter att driva företaget vidare, säger Lars-Henrik Andersson.
Stora skulder
I den långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till Attunda tingsrätt framgår att Nextjet har skulder på närmare 94 miljoner kronor till bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan. Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.