Det är alltså det norska bolaget OSM som ska sköta flygambulanstrafiken åt landets 21 regioner. Men det är ett ifrågasatt företag.
Tidigare har regionernas bolag Svenskt Ambulansflyg sagt ja till OSM men upphandlingen gjordes om efter att ett konkurrerande bolag hävdat att OSM inte haft någon omsättning eller personal mellan 2017-2019.
– Man fick då kompletteringar som ändå visade att OSM var det bolag som bäst uppfyllde kraven, säger Ola Karlsson, kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, och fortsätter:
– Det var en samlad bedömning, både av pris och framför allt av hur man uppfyller de olika krav som ställs i upphandlingsunderlaget.
Flygsäkerhet
Tidigare denna vecka har SVT Norrbotten publicerat en serie inslag där Svensk Pilotförening kritiserat Svenskt Ambulansflyg för att ta in piloter via bemanningsföretag. Fackförbundet menar att det på ett negativt sätt påverkar flygsäkerhet och lönenivåer.
Svaret från regionernas flygbolag var att man på grund av upphandlingsreglerna varit förhindrade att ställa krav på kollektivavtal.
Ambulansflyget i Luleå läggs ned
Ambulansflyget i Luleå läggs ned och det kontrakt som nuvarande flygbolag har går ut sista december i år.
Trafiken kommer från och med i år att skötas från Stockholm, Göteborg och Umeå där den sistnämnda blir flygkoordineringscentral.