Under måndagen genomfördes ett digitalt rundabordssamtal med de tre vd:arna för samarbetsbolagen bakom Hybrit, det vill säga LKAB, SSAB och Vattenfall samt näringsminister Ibrahim Baylan, miljö- och klimatminister Per Bolund.
De stora utmaningarna inför Hybritprojektet diskuterades.
Bolagens främsta önskemål
Det som konsekvent framhölls var de långa handläggningstiderna för att få miljötillstånd och tillstånd för elnät och annan infrastruktur. De måste gå snabbare än idag om man ska kunna genomföra mångmiljardsatsningarna enligt den utsatta tidsplanen.
Hybrits pilotanläggning i Luleå har redan börjat producera fossilfritt stål, demonstrationsanläggningen i Malmberget ska göra det 2026 och senast 2045 ska LKAB och SSAB vara helt fossilfria.
Diskussionen startade redan på måndagsmorgonen med just det innehållet som bolagen framhöll i en debattartikel i Dagens Industri.
Global miljönytta – inte bara lokal miljöpåverkan
Enligt de tre vd:arna handlar det om att se över regelverken samt att även ge mer resurser till myndigheterna och domstolar som se till att de efterlevs.
Just dessa lovade Ibrahim Baylan skulle ”biffas upp” i norra Sverige.
– Många av de instrustriprojekt som vi pratat om ligger ju och kommer att ligga i norra Sverige, säger han.
Ett annat förslag kom från Vattenfalls vd Anna Borg och handlade om att den globala miljönyttan, och inte bara den lokala miljöpåverkan, borde synas i miljötillståndsansökningar.
I klippet hör ni ett utdrag från samtalen.