Det västliga alternativet följer E4:an och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.
– Vi kommer kunna bygga ett tillförlitligt och robust transportsystem, där vi halverar restiderna och säkerställer persontrafiken och transporter för industri och sjöfart, säger Helena Eriksson, regional direktör, Norra regionen.
Inte vad näringslivet vill
Trafikverket har även sedan tidigare förordat det västliga alternativet. Detta trots att Luleå kommun, Region Norrbotten och näringslivet förespråkat en östligt dragning.
– Resultaten visar att den östra korridoren med en öppningsbar bro vid Hamnholmen inte uppfyller kraven för ett robust och långsiktigt hållbart transportsystem för varken järnväg eller sjöfart. Det är också helt oberoende av kostnadsbilden, säger Urban Eriksson, åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan.
”Förlorad möjlighet”
Swedavia är ett av de före tag som hade hoppats på en östlig dragning:
– Beskedet innebär en förlorad möjlighet att knyta ihop flyget med järnvägen i regionen, skriver de i ett pressmeddelande.
– Det är ett historiskt misstag av Trafikverket att inte vidare undersöka om det går att bygga en järnväg med den funktionalitet en östra dragning hade medfört, menar Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande Boden (S) samt ordförande Norrbottens Kommuner.
Östliga och västliga dragningen
Det östliga alternativet svänger av i Gäddvik, passerar Bergnäset och flygplatsen och därefter passera älven med en öppningsbar bro för att ansluta mot Luleå Centralstation.
Det västliga alternativet följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.
Källa: Trafikverket