En delad bild som visar ett tåg under vintern. Den vänstra sektionen visar ett lokomotiv som står stilla på en snöklädd perrong. Den högra sektionen visar Luleås kommunalråd, Carina Sammeli (S), klädd i svart jacka och blå blus som är i fokus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Luleås kommunalråd, Carina Sammeli (S), som kämpat för att Norrbotniabanan skulle dras på ett annat sätt än vad som nu beslutats. Foto: Kateryna Yemets/SVT

Så blir Norrbotniabanans dragning genom Luleå

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ger nu ett definitivt besked om Norrbotniabanans dragning in i Luleå centrum. Det blir det västliga alternativet.

Beskedet kommer under måndagen vid en presskonferens där även Sjöfartsverket och Luleå kommun medverkade.

Det västliga alternativet följer E4:an och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

– Vi kommer kunna bygga ett tillförlitligt och robust transportsystem, där vi halverar restiderna och säkerställer persontrafiken och transporter för industri och sjöfart, säger Helena Eriksson, regional direktör, Norra regionen.

Norrbotniabanan

Inte vad näringslivet vill

Trafikverket har även sedan tidigare förordat det västliga alternativet. Detta trots att Luleå kommun, Region Norrbotten och näringslivet förespråkat en östligt dragning.

– Resultaten visar att den östra korridoren med en öppningsbar bro vid Hamnholmen inte uppfyller kraven för ett robust och långsiktigt hållbart transportsystem för varken järnväg eller sjöfart. Det är också helt oberoende av kostnadsbilden, säger Urban Eriksson, åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan.

”Förlorad möjlighet”

Swedavia är ett av de före tag som hade hoppats på en östlig dragning:

– Beskedet innebär en förlorad möjlighet att knyta ihop flyget med järnvägen i regionen, skriver de i ett pressmeddelande. 

– Det är ett historiskt misstag av Trafikverket att inte vidare undersöka om det går att bygga en järnväg med den funktionalitet en östra dragning hade medfört, menar Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande Boden (S) samt ordförande Norrbottens Kommuner.

Norrbotniabanan ska dras från E4, passera Lule älv och ansluta mot befintlig järnväg för att fortsätta mot Luleå centrum med ett dubbelspår. Foto: Trafikverket

Östliga och västliga dragningen

Det östliga alternativet svänger av i Gäddvik, passerar Bergnäset och flygplatsen och därefter passera älven med en öppningsbar bro för att ansluta mot Luleå Centralstation.

Det västliga alternativet följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet