• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Två personer står vid varsin bardisk, med en surfplatta och en mikrofon synlig på en av diskarna. Rummet har en neutral bakgrund med en röd vägg i fokus, vilket skapar en professionell atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
” Går inte överklaga” – i klippet hör du Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket, om hur Norrbotniabanan ska dras genom Luleå. Till vänster: Urban Erikson, åtgärdsansvarig. Foto: Randi Gitz/SVT

Norrbotniabanans dragning genom Luleå – så går Trafikverket vidare

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ger nu besked om planerna för det fortsatta arbetet med Norrbotniabanans dragning in i Luleå.

Myndigheten går vidare med det västliga alternativet.

– Det västliga alternativet ger möjlighet till ett robust och hållbart trafiksystem, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket.

Trafikverket har nu efter två års utredning bestämt sig för att gå vidare med en västlig dragning av Norrbotniabanan in i Luleå. Detta trots att Luleå kommun, Region Norrbotten och näringslivet förespråkat en östligt dragning.

Norrbotniabanan

”Skulle bli en låsning”

Det östliga alternativet skulle innebära att en gigantisk öppningsbar bro byggs mellan Svartön och Hamnholmen. Trafikverket uppger på en pressträff att en östlig dragning inte är en ”robust och hållbar lösning”.

– Vi skulle bygga in en låsning i systemet, säger Helena Eriksson, i klippet hör du henne förklara varför.

Det östra alternativet skulle bli två miljarder kronor dyrare, men Helena Eriksson säger att det inte är den tyngst vägande faktorn.

Svårt med arktiskt klimat

Rapporten ska nu ut på remiss till kommuner.

– Beslutet kommer fattas vid årsskiftet och det är inte överklagningsbart, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket.

”Hållbart alternativ”

Redan när järnvägsutredningarna togs fram 2011, förordades att Norrbotniabanan i första hand skulle gå längs det så kallade västliga alternativet.

– Det är ett hållbart alternativ som ger möjlighet till regional utveckling. Norrbotniabanan kommer halvera restiderna och förstärka godstrafiken i regionen, säger Helena Eriksson.

Efter årsskiftet börjar arbetet med en järnvägsplan. Resultatet av den kan ses om kanske fyra till fem år, men klart är att järnvägen ska dras nära de två stora vägarna E4:an och Bodenvägen.

– Vi har tittat på alternativ som går både över och under vägarna, säger Urban Erikson, åtgärdsansvarig vid Trafikverket.

Östliga och västliga dragningen

Det östliga alternativet svänger av i Gäddvik, passerar Bergnäset och flygplatsen och därefter passera älven med en öppningsbar bro för att ansluta mot Luleå Centralstation.

Det västliga alternativet följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet