• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Norrbotniabanan, den västliga och östliga banan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikverket ska nu ta ställning till hur Norrbotniabanan ska dras genom Luleå. Foto: Trafikverket

Vintern försvårar öppningsbar järnvägsbro i Luleå

Publicerad

En östlig infart av Norrbotniabanan till Luleå kan begränsa kapaciteten för sjöfart och godstrafik på järnväg. Åtminstone vintertid enligt Trafikverket som fortsätter utreda dragningen.

SVT Norrbotten rapporterade under torsdagen att det regionala näringslivet vill se en östlig dragning av Norrbotniabanan i Luleå.

Den dragningen kräver en öppningsbar järnvägsbro mellan Hamnholmen och Svartön, och enligt Trafikverket skulle det innebära stora utmaningar för sjöfart och järnvägstrafik under vintern.

Norrbotniabanan

Var femte tåg skulle bli inställt

De bedömer att fartyg som anlöper Luleå hamn, varannan vinter skulle behöva ta sig innanför bron för att vända på grund av isläget. Bron skulle därför behöva öppna 10-12 gånger om dagen, och enligt Trafikverket medför det att 20 procent av tågtrafiken skulle behöva ställas in.

De stora fartyg som skulle behöva passera under bron gör också att isen i rännan kommer att växa till. Det betyder i sin tur att rännan kan bli svår att hålla tillräckligt bred för fartygen.

Flera fördelar för persontrafik

Ur persontrafiksynpunkt har däremot en östlig dragning flera fördelar. Järnvägen knyts ihop med flygplatsen och persontåg kan passera genom Luleå utan att behöva vända.

Vid slutet av året ska utredningen vara klar. Det andra alternativet, en västlig dragning via Notviken, fick grönt ljus redan efter en utredning 2012.

Östliga och västliga dragningen

Det östliga alternativet svänger av i Gäddvik, passerar Bergnäset och flygplatsen och därefter passera älven med en öppningsbar bro för att ansluta mot Luleå Centralstation.

Det västliga alternativet följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet