SVT Norrbotten rapporterade under torsdagen att det regionala näringslivet vill se en östlig dragning av Norrbotniabanan i Luleå.
Den dragningen kräver en öppningsbar järnvägsbro mellan Hamnholmen och Svartön, och enligt Trafikverket skulle det innebära stora utmaningar för sjöfart och järnvägstrafik under vintern.
Var femte tåg skulle bli inställt
De bedömer att fartyg som anlöper Luleå hamn, varannan vinter skulle behöva ta sig innanför bron för att vända på grund av isläget. Bron skulle därför behöva öppna 10-12 gånger om dagen, och enligt Trafikverket medför det att 20 procent av tågtrafiken skulle behöva ställas in.
De stora fartyg som skulle behöva passera under bron gör också att isen i rännan kommer att växa till. Det betyder i sin tur att rännan kan bli svår att hålla tillräckligt bred för fartygen.
Flera fördelar för persontrafik
Ur persontrafiksynpunkt har däremot en östlig dragning flera fördelar. Järnvägen knyts ihop med flygplatsen och persontåg kan passera genom Luleå utan att behöva vända.
Vid slutet av året ska utredningen vara klar. Det andra alternativet, en västlig dragning via Notviken, fick grönt ljus redan efter en utredning 2012.
Östliga och västliga dragningen
Det östliga alternativet svänger av i Gäddvik, passerar Bergnäset och flygplatsen och därefter passera älven med en öppningsbar bro för att ansluta mot Luleå Centralstation.
Det västliga alternativet följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.
Källa: Trafikverket