Att barn rör sig för lite beror bland annat på ängsliga föräldrar. Det visar forskningen från Luleå tekniska universitet som till hösten tas ut i verkligheten med det nya verktyget för skolor.
– Med hjälp av lärarna kan man främja aktiva skoltransporter och trygga de föräldrar som redan låter barnen gå eller cykla, säger professorn Anna-Karin Lindqvist, som forskat i aktiva skoltransporter sedan 2016.
Eleverna får utmaningar
Genom det nya verktyget ska eleverna bland annat ta fram fakta och genomföra utmaningar kring att gå eller cykla till skolan – och det tillsammans med lärare och föräldrar.
– Det är vår skolbaserade innovation som nu är moget för implementering. Det är sista fasen i ett sånt här forskningsprojekt, säger Anna-Karin Lindqvist, professor i fysioterapi på LTU.
Verktyget har under projektets gång testats på ett fåtal skolor och enligt Lindqvist har responsen varit positiv.
– De säger ”jag tvekade, jag tyckte att det verkade som ett för stort åtagande men vi provade och vi älskade det”.
Verktyget ut i verkligheten
Lanseringen är en samverkan med Generation pep, en organisation som arbetar för barn och ungas hälsa. De ska ta verktyget vidare till skolor i Sverige inför nästa läsår.
– Problemet med forskning kan vara att det aldrig riktigt kommer ut i verkligheten. Så vi är jätteglada över vår samverkan, de är dem som gör det möjligt för alla som vill att, helt gratis, gå in och använda det här, säger Lindqvist.
I klippet förklarar professorn hur det nya verktyget fungerar.